اجتماعی و فرهنگی

گزارش عملکرد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری در روز تودیع مدیرعامل/ تغییر و تحولات مدیریتی صندوق ذخیه امروز برگزار می شود

به گزارش شورا‌آنلاین، خبرها حکایت از این دارد که ساعت ۱۳ امروز اعضای جدید هیات مدیره و مدیرعامل جدید صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران معرفی می شوند.

در همین راستا شریفی مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران صبح امروز با کارکنان مجموعه صندوق خداحافظی کرده است.

اگرچه گمانه زنی های زیادی در خصوص جانشین شریفی مطرح است اما هنوز گزینه نهایی برای پست مدیرعامل قطعی و مشخص نشده است.

ظرف چند روز گذشته و در آستانه تغییر و تحولات مدیریتی، گزارش عملکرد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران روی خروجی کانال تلگرامی این صندوق قرار گرفته بود که به شرح ذیل است:
  
تو را می دانم که خداوندی، بلندی آن توست 

*یک سال پس از پذیرش مسئولیت مؤسسه صندوق ذخیره کارکنان محترم شهرداری تهران، ضرورت دارد تا با مروری نقادانه بر تحولات و وقایع یک سال گذشته، چراغ راهی برای آینده پیش روی قرار دهیم. 

*به عنوان دانش آموخته و علاقه مند به مدیریت و تفکر سیستمی، در مواجهه با چالش های سازمانی همواره این سوال به ذهنم متبادر می شود که «ریشه گسست های مدیریتی در سازمان های ایرانی چیست؟» آنچه به تجربه دریافته ام سه عامل انتخاب نامناسب و زمانبندی نادرست در تغییرات مدیریتی و از همه مهم تر ضعف سازمان ها در ثبت و مستندسازی دانش ضمنی شامل برنامه ها، فرایندها و رخدادهای سازمانی، ریشه ی ایجاد گسست های سازمانی است؛ گسستی که با تغییر مدیران، اختلالی عمیق در حافظه سازمان ایجاد می نماید.

* با مفروض دانستن صحت دو عامل اول یعنی انتخاب درست فرد و زمان تغییر، مدیر جدید گویا با یک پدیده ی متصور در چارچوب صورت های مالی روبرو است و نسبت به گذشته ی آن سازمان شناختی سطحی دارد. به ناچار دانش ضمنی سازمان را کنار گذاشته و قالبها و پاردایمهای تجربی گذشته خود را محور قرار داده که مصداق ساخت مجدد چرخ از ابتدا است. 

*از این رو، همواره در دوره‌های مدیریتی که بر عهده‌ام بوده است، اهتمام جدی بر تقویت و استقرار نظامهای ثبت و ضبط دانش سازمانی در قالب گزارش ها و مستندات سیستمی داشته و علاوه بر آن سعی نموده ام تا با همراهی سازمان، فرآیند یادگیری سازمانی را برای نهادینه نمودن این رویه پی ریزی کنم. در مرحله بعد نیز ذائقه ی ذی‌نفعان سازمان متبوع خود را به دریافت اطلاعات منسجم عادت دهم. چرا که معتقدم نهادینه سازی چنین زیربنای ارزشمند سازمانی، می تواند کمک شایانی برای مدیران آتی سازمان باشد.

*آنچه پیش رو دارید چکیده ای از استقرار این تجربه در طول یک سال اخیر در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران است. 

*آنچه اهمیت یک سال گذشته را بیشتر می کند، وقوع تحولات عمده در نظام مدیریت سیاسی کشور و انتخابات ریاست جمهوری، تغییر در سطوح عالی مدیریت شهری تهران و اثر آنها بر جریان اقتصاد به ویژه اقتصاد شهر تهران بوده است که مؤسسه ای همچون صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران نیز از آن تأثیر پذیرفته است.

*علاوه بر آن، تغییر عالی ترین رکن مؤسسه یعنی اعضای هیأت امناء و نیز استقرار هیأت بازرسی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در فرآیند تصمیم گیری ها و پیشبرد امور، مؤثر بوده است. 

*چالش کاهش اعتماد ذی‌نفعان به موسسه که ماهیت وجودی آن را شکل می دهند نیز بسیار قابل اعتنا می باشد. صورت‌های مالی سالهای ۹۳ و ۹۴ بر اساس گزارش حسابرس مستقل موسسه مردود شناخته شده بود و سه چهارم از سال ۹۵ نیز بر همان منوال سپری شده بود. لذا چشم‌انداز اولیه روشن‌تری نیز متصور نبود. 

*ابهامات عمده‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اذهان سپرده‌گذاران، مدیران عالی شهری و دستگاه‌های نظارتی وجود داشت و تهدید هزینه‌های مالی تسهیلات اخذ شده و ابهام در میزان بدهی مالیاتی و سایر دیون دولتی بسیار جدی بود.

*آنچه در ادامه ملاحظه می‌فرمایید مروری اجمالی بر رویکردها و اقداماتی است که با تمرکز بر بینش راهبردی، بازطراحی نظام‌های مشورتی و تصمیم‌گیری و تقویت رویکرد سیستمی و علمی به مدیریت، بر رفع کاستی‌های گذشته و تقویت شفافیت، سلامت اداری و کارآمدی استوار شده است.

* البته «تا نظرم به خود است، ضعیفم، ناتوانم، از همه بیچارگان بیچاره‌ترم، اما چون نظرم را گردانیدی تا به عنایت و لطف تو نگرم، که چرا چاره‌گر نباشم؟» (مولانا، مجالس سبعه، مجلس اول) 

*عصاره این گزارش را می‌توان در لزوم تمرکز بر دو مفهوم «آینده‌نگری» و «برنامه‌محوری» برای طرح‌ریزی اقدامات آتی موسسه یافت. پس از سپری شدن یک سال و توفیق در حل برخی چالش‌های گذشته، در نقطه‌ای حیاتی برای موسسه ایستاده‌ایم. امروز باید به آینده اندیشید. آینده‌ای که در پرتو اهداف سه‌گانه برنامه راهبردی شامل«مدیریت بهینه‌ی منابع موجود»، «شناسایی و استفاده از فرصت های مناسب سرمایه گذاری» و «حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی مؤسسه» پس از ساعت‌ها تلاش سرمایه‌های انسانی صندوق و همراهی مشاوران علمی و کارآزموده ترسیم شده است. 

*شایسته است از حسن اعتماد جناب آقای دکتر قالیباف شهردار محترم سابق و جناب آقای دکتر نجفی شهردار محترم تهران، اعضای محترم سابق و جدید هیأت امناء، معاونین محترم شهرداری تهران و اعضای محترم، صمیمی و همراه هیأت مدیره مؤسسه و یکایک همکارانی که در طول این مدت، مؤسسه را در تحقق اهداف خود یاری نموده‌اند، سپاسگزاری کنم.

*همچنین قدردانی ویژه و تواضع خود را به حضور سپرده‌گذاران محترم موسسه که جملگی از همکاران خدوم شهرداری تهران می‌باشند به خاطر اعتماد، صبوری و همراهی‌شان ابراز می‌نمایم. 
 
*از شرکای اقتصادی مؤسسه که حضور و همراهی آن‌ها موجب تقویت و ارزش‌افزایی مؤسسه می‌باشد و همچنین از  مشاورین، متخصصین، اعضای شوراهای مشورتی و نیز کارگروه‌های تخصصی که با به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص خود طی مسیر یکساله سخت و پیچیده مؤسسه را هموارتر نمودند قدردانی صمیمانه می‌نمایم. 
                      
 احسان شریفی
مدیرعامل موسسه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا