نجفی:کارتشناور و آرم ترافیک ابزار سیاسی و قدرت اجتماعی شهرداری سابق بود/مغرضانه به ما حمله کردند
به گزارش شوراآنلاین، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک گفت: ترافیک تن و جان مردم ما را فرسوده و آزرده کرده و حتی از بعد اقتصادی نیز میلیونها و شاید میلیاردها ساعت وقت مردم در طول شبانه روز، در ترافیک از بین میرود.
وی افزود:ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز در تهران با آن روبرو هستیم، حاکمیت نگاه خودرو محور در برنامه ریزیهای سالهای گذشته در مقایسه با نگاه انسان محور است؛ همین موضوع نیز باعث شده که امروز در بهترین شرایط حدود ۲۲ درصد سفرهای شهری – بدون محاسبه تاکسی – از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود.
نجفی ادامه داد:اگر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران و حتی برنامه پنج ساله شهر تهران که امسال در سال چهارم آن قرار داریم نیز به درستی اجرا میشد، هم اکنون باید حدود ۷۵ درصد حمل و نقل تهران در قالب حمل و نقل عمومی انجام میشد؛ البته این رقم ۷۵ درصد با احتساب سفر با تاکسیها است ولی در حال حاضر نیز با محاسبه سفرهای درون شهری با تاکسی، کمتر از ۵۰ درصد از سفرها با حمل و نقل عمومی انجام میشود. این موضوع نشان میدهد که در سالهای گذشته اهتمام جدی به این حمل و نقل عمومی وجود نداشته است.
وی گفت:امروز شهر تهران در بین کلانشهرهای مهم دنیا جزو پائین ترین رتبهها از نظر درصد سفرهای شهری با حمل و نقل عمومی است.
نجفی اظهار داشت:اگر بتوانیم شبکه ریلی شهرهای اقماری به تهران را راه اندازی کرده و حمل و نقل عمومی را از نظر کمی و کیفی در خود شهر تهران توسعه دهیم، قطعاً این اقدام اصلیترین راه حل پیش رو برای مشکل حمل و نقل عمومی و حل مسئله ترافیک تهران خواهد بود. مسئله دوم نیز اقدامات سلبی است که باید در کنار اقدامات ایجابی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد:در زمینه طرح جدید ترافیک که از سوی شهرداری تهران مطرح شد، عدهای با عدم آشنایی و عدهای نیز از روی اغراض سیاسی و یا هر غرض دیگری به شهرداری حمله کردند که برای تأمین منابع مالی بیشتر، طرح جدید ترافیک را مطرح کرده است. البته مقداری از این عدم آشنایی هم به ما بر میگشت که در مرحله اول طرح جدید ترافیک را به خوبی توضیح نداده بودیم.
نجفی ادامه داد:همه محاسبات ما نشان میدهد که اگر طرح جدید ترافیک به خوبی انجام شود، اتفاقاً منبع درآمدی شهرداری از این بخش در سال ۹۷ کمتر از سال ۹۶ خواهد بود. علاوه بر این شهرداری در گذشته از کارتهای شناور و آرمهای ورود به محدوده طرح ترافیک به عنوان یک ابزار سیاسی و قدرت اجتماعی استفاده میکرده است که این آرمها را به چه کسی بدهد و یا ندهد و یا سهمیهها به کدام گروه بیشتر و یا کمتر اختصاص پیدا کند. اما در حال حاضر شهرداری داوطلبانه قبول کرده است که این ابزار را کنار بگذارد و شرایط عادلانه و منصفانهای به نفع عموم مردم اجرایی کند؛ همچنین کسانی که میخواهند وارد طرح ترافیک شوند باید قبول کنند که هزینههای آن را خودشان بپردازند.
شهردار تهران در پایان گفت:حتی سادهترین اقدامات که اجرای طرح جدید ترافیک است، با بیشترین مقاومتها روبرو میشود که این موضوع نشان میدهد حل مشکل و عملیاتی کردن برنامهها تا چه حد مشکل است؛ در حالی که برنامهها از نظر تصمیم گیری خیلی پیچیده نیست.
جنابان مهندس نجفی ،هاشمی و پورسیدآقائی باسلام برای نجات شهروشهروندان از آلودگی هوا بویژه در شرایط افزایش شاخص کیفیت هوا از مرز خطر بجای تعطیل کردن مدارس میتوانید ازطرح ارائه شده (راهبر شناور اضطراری) در دیماه سال جاری باذکر شماره تماس طراح بهره مند گردید.