اجتماعی و فرهنگی
آغاز به کار هفتمین دوره “مجلس دانشآموزی” از یکشنبه آینده
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حمیدرضا کفاش در نشستی خبری که به مناسبت هفتمین دوره مجلس دانشآموزی ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه مجلس دانشآموزی یک نهاد صنفی مشورتی است، اظهار کرد: انتخابات منسجم و منظمی از سطح مدارس تا سطح کشور براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در میان دانشآموزان برگزار و پس از طی مراحل مختلف در نهایت مجلس دانشآموزی تشکیل می شود.
وی افزود: نهاد اصلی مدرسه شورای دانشآموزی است که در روزهای آغازین سال داوطلبان عضویت در شورا کاندیدا شده و تبلیغات خود را آغاز میکنند. این روند برای دانشآموزان بسیار جذاب است. سایر دانشآموزان مدرسه در روز خاصی پای صندوق رای میآیند و نمایندگان را برای ورود به شورای دانشآموزی مدرسه انتخاب میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای دانشآموزی یک کار تشریفاتی نیست، گفت: این فعالیت زمینهساز تربیت اجتماعی دانشآموزان است. بسیاری از مشکلات و آسیبهایی که در دوران بزرگسالی با آن روبهرو هستیم ریشه در دوران کودکی دارد، اگر این ترتیب در سنین کودکی و نوجوانی به خوبی اتفاق بیفتد دیگر شاهد مشکلات و آسیبهای اجتماعی نخواهیم بود.
کفاش افزود: شورای دانشآموزی یک نهاد رسمی در مدرسه و فصل مشترک دانشآموزان با مدیر است، البته این موضوع به باور مدیران هم بستگی دارد. ما هر ساله دورههای آموزشی برای توجیه مدیران برگزار میکنیم.
وی با بیان اینکه از میان روسای شوراهای دانشآموزی مدارس مجامع شهرستان تشکیل میشوند و نمایندگان مجامع منتخبان خود را انتخاب و مجمع استانی را تشکیل میدهند، گفت: نمایندگان در سطح استان مشاوران کل آموزش و پرورش هستند و معمولا در تصمیمگیریها از حضور آنها استفاده میشود. نمایندگان مجامع استانی به مجلس دانشآموزی راه پیدا میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: مجلس دانشآموزی دارای ۱۵۰ نماینده است که ۷۵ عضو آن دختر و ۷۵ عضوش پسر هستند. ۴ دانشآموز نماینده اقلیتهای مذهبی و یک دانشآموز نماینده دانشآموزان استثنایی است. استانها هرکدام بر حسب جمعیت دانشآموزی که دارند سهمیه حضور در مجلس را کسب میکنند.
کفاش با اشاره به اینکه دبیرخانه مرکزی مجلس دانشآموزی در سازمان دانشآموزی کشور مستقر است و بر استانها نظارت میکنند اظهار کرد: منتخبان به مدت ۲ سال نماینده مجلس دانشآموزی میشوند.
وی افزود: روز شنبه ۲۷ دیماه آمادگی و آموزشهایی خواهیم داشت و مجلس دانشآموزی به صورت رسمی از روز یکشنبه ۲۸ دیماه با حضور مقامات عالیرتبه نظام افتتاح خواهد شد و ما در انتظار رییس جمهور در محل مجلس شورای اسلامی سابق خواهیم بود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان نطقهای خود را در افتتاحیه مجلس ایراد میکنند و سپس انتخابات هیات رییسه مجلس را انجام خواهند داد، گفت: در روز شنبه نمایندگان مجلس دانشآموزی به منظور تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل در مرقد امام خمینی (ره) حضور مییابند.
کفاش ضمن توضیح این مطلب که مجلس دانشآموزی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و رییس جمهور وقت در تمام دورهها این مجلس را افتتاح کرد، گفت: اصلیترین هدف از تشکیل مجلس دانشآموزی ایجاد زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی و مدیریتی دانشآموزان است. توسعه فرهنگ مشارکتجویی، مسوولیتپذیری و تعاون فکری، ترویج فرهنگ گفتوگو و مشورت و بهرهگیری از نظرات دانشآموزان در اصلاح قوانین و مقررات از جمله دیگر اهداف تشکیل و فعالیت مجلس دانشآموزی است.
وی افزود: در مجلس دانشآموزی کارگاههای آموزشی تخصصی برگزار میشود و نمایندگان مجلس در کمیسیونهای تخصصی فعالیت میکنند. بررسی و تصویب اسناد ملی دانشآموزی در دستور کار مجلس دانشآموزی قرار دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برخی اسناد که در دورههای گذشته مصوب شد، اشاره و عنوان کرد: دوره اول سند به تصویب نرسید اما در دوره دوم ۴ نشست برگزار و سه سند ملی به تصویب رسید که مورد استفاده قرار گرفت. سند بررسی بحران هویت، اعتیاد و راههای مقابله با آن و سند شهرکهای علمی از این جمله هستند که مبنای تصمیمسازیها در آموزش و پرورش قرار گرفتند.
کفاش ادامه داد: در دوره سوم نیز چهار نشست رسمی برگزار شد و بررسی بحران کنکور، رایگانسازی سرویس حمل و نقل عمومی برای دانشآموزی، ورزش و بهداشت دختران و حفاظت از محیط زیست از جمله موضوعات این دوره بود و سند بحران ناشی از شیوع از رفتارهای پرخطر و سند آوای علم و هنر و میراث گردشگری در آن به تصویب رسید و نمایندگان جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در دوره چهارم مجلس، پیشنهاداتی به منظور عدالت آموزشی برقرار شد و راهکارهای تحول بنیادین بررسی و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شد دانشآموزان در این دوره سند استرسزدایی در مدرسه را تصویب کردند.
وی با بیان اینکه در دوره پنجم اعضای هیات دولت در مجلس دانشآموزی حضور یافتند، گفت: توسعه فناوری و مدارس هوشمند، تاکید بر حمایت از دانشآموزان نخبه از سوی بنیاد ملی نخبگان، طرح المپیاد قرآنی ویژه دانشآموزان از جمله مواردی بود که بررسی و تصویب شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مجلس ششم سند، مهندسی فرهنگی راهکارهای تقویت بصیرت و مقابله با جنگ نرم به تصویب رسید، البته جلسات تخصصی که مدنظر ما بود برگزار نشد.
کفاش با بیان اینکه مطابق آییننامه علاوه بر جلسات افتتاحیه و اختتامیه طی این دو سال دو نشست تخصصی برگزار می شود، گفت: سعی میکنیم در این ۴ نشست رسمی، نشستهای استانی و منطقهای را برگزار کنیم تا نمایندگان مجلس دانشآموزی مشکلات منطقهای خود را تبیین و راهکار برای آن پیدا کنند. زمینه ملاقات نمایندگان با مسوولان آموزش و پرورش نیز فراهم است.
وی ادامه داد: امسال ۸۰ مساله مهم را با همکاری خود دانشآموزان احصا کردیم که برحسب اولویت ۵ تا ۶ مورد آن بررسی خواهد شد. رویکرد مجلس دانشآموزی همانند مجلس شورای اسلامی نیست که مصوباتش لازمالاجرا باشد. بلکه مجلس دانشآموزی بازوی مشورتی و تصمیمساز برای مدیران آموزش و پرورش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات کلانی چون تعطیلی پنجشنبههای مدارس در مجلسهای دانشآموزی به بحث گذاشته میشود گفت: معتقدم هرجا از نظرات دانشآموزان استفاده کردیم در تصمیمگیریها موفقتر بودیم. تعطیلی پنجشنبهها قبل از تصویب و اجرا نظرخواهی نشد.
کفاش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حاشیههای مجلس دانشآموزی گفت: مجلس دانشآموزی در این شش دوره حاشیههای جالبی داشته است و خاطرههای بسیاری از آن ثبت شده اما جالبترین موضوع این است که نمایندگان میخواهند همانند بزرگترها عمل کنند حتی شاهد بودیم برخی از آنها رسما برای حل مشکلات مردم خود با مقامات عالی رتبه کشور مکاتبه میکردند در صورتی که نماینده مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارد اما نماینده مجلس دانشآموزی نمیتواند این کار را انجام دهد و باید مکاتبات خود را از طریق دبیرخانه انجام دهد.
وی افزود: اکنون کارگاه آموزشی برگزار کردیم تا تفاوتها را برای دانشآموزان تبیین کنیم.