اجتماعی و فرهنگی

مشکلات عجیب مشتریان محصولات ایران‌خودرو/ بحران بی‌مسئولیتی در سیستمی غیرپاسخگو

 موسی راوندی – وضعیت پاسخگویی شرکت‌های خودروسازی داخلی برای ثبت‌نام و تحویل خودروها را باید رسماً یک «بحران» نامید.
 «بحران عدم پاسخگویی» و لگدمال کردن حقوق مشتریان که البته به یک روند عادی و طبیعی تبدیل‌شده و تعدد بدقولی‌ها و نادیده گرفتن همیشگی حقوق مصرف‌کنندگان محصولاتشان، این ذهنیت را در مردم تقویت کرده که اصلاح این روند و شکایت از خودروسازها هیچ‌گاه به‌جایی نمی‌رسد و نتیجه‌بخش نیست.
درحالی‌که در بازارهای رقابتی در دیگر کشورها، مشتریان حق انتخاب از بین محصولات متعدد و متنوع خودروهای روز دنیا در بازه‌های قیمتی متنوع با سطح امکانات گوناگون را دارند، در کشورمان مردم برای انتخاب و تحویل گرفتنِ محصولاتی با تکنولوژی‌های معمولاً قدیمی هم با محدودیت‌هایی عجیب‌وغریب مواجه‌اند.
نمونه‌ها بسیار است و نوشتن درباره عملکرد حیرت‌انگیز و تاسف‌بار شرکت‌های خودروسازی داخلی و زیرپا گذاشتن حقوق مشتریان در این مجموعه‌ها، مصداق مثنوی هفتاد من است! اما برای مثال و در آخرین نمونه آن، شرکت ایران‌خودرو سال گذشته با تبلیغات فراوان خبر از مونتاژ خودرو ال‌90 پلاس داد و پس از مدتی هم ثبت‌نام برای تحویل آن را شروع کرد. فیست‌لیفتی از خودروی ال‌90 که طبق معمول، با تأخیری تقریباً ۱۰ ساله به خط تولید کارخانه‌های خودروسازی ما راه پیداکرده است؛ اما مشتریان ایران‌خودرو برای تحویل همین خودروی قدیمی هم به مشکلی تازه برخورده‌اند.
جدای از تأخیرهای همیشگی در تحویل خودروها، ایران‌خودرو که ابتدا ال ۹۰ پلاس را در ۳ رنگ مشکی، نقره‌ای و سفید ثبت‌نام کرده، حالا و با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز ثبت‌نام، تنها رنگ سفید این خودرو را تولید کرده است و مشتریانی که رنگ‌های دیگر را ثبت‌نام کرده‌اند دو راه بیشتر ندارند. یا باید به اجبار تَن به تغییر رنگ بدهند و خودروی‌شان را «فقط» با رنگ سفید تحویل بگیرند یا آن‌گونه که نمایندگی‌ها و مراکز ارتباط با مشتریانِ این کارخانه می‌گویند تا زمانی «نامعلوم» برای تولید رنگ‌های مشکی و نقره‌ای صبر کنند! «زمانی نامعلوم» برای مشتریانی که برای تکمیل وجه، بعضاً خودروهای زیرپای‌شان را فروخته‌اند و حالا خورده‌اند به درِ بسته بی‌مسئولیتی خودروسازهای وطنی و سرگردانی در سیستمی غیرپاسخگو!
ثبت‌نام کنندگان این محصولات البته غیر از دو راه ذکر شده، راه سومی هم پیش‌رو دارند؛ انصراف از تحویل گرفتن خودرو و خلاص شدن از سیکل معیوب و توهین‌آمیز برخورد با مشتریان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا