مدیریت شهری

پیش‌شرط‌های حذف طرح “زوج و فرد”

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی یدی همدانی درباره راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران به عنوان یکی از مقدمات اجرای طرح کم‌آلاینده در شهر تهران، گفت: در این سامانه تصمیم گرفته شده تا سرورهای معاینه فنی سراسر کشور در دیتا سنتر وزارت کشور مستقر و از بسترهای ارتباطی وزارت کشور برای اجرایی کردن این سامانه استفاده شود تا مراکز معاینه فنی سراسر کشور به سامانه متصل شوند.

 

وی افزود: این سامانه به وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی نیز متصل می شود و همچنین خطوط معاینه فنی در مراکز مختلف به صورت مستقل به سامانه متصل می شوند و کلیه فرآیندهای پذیرش خودرو، آزمون های فنی و صدور کارت معاینه فنی از طریق سامانه انجام می شود. به طور کلی تمامی عناصری که داخل یک مرکز معاینه فنی وجود دارد به عنوان جزئی از یک شبکه بزرگ کار خواهند کرد.

 

وی تاکید کرد: اجرا و تکمیل این سامانه بر اساس مصوبه دولت باید تا پایان خردادماه انجام شود ولی در این راستا مشکلاتی در سطح ملی وجود دارد که تلاش می کنیم در مهلت تعیین شده سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران آماده شود.

 

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ۴۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور گفت: از این مراکز تنها ۵۰ مرکز به سامانه فعلی که توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طراحی شده، متصل نیستند که این ۵۰ مرکز در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور مستقر هستند.

همدانی تاکید کرد: عدم اتصال به این سامانه به معنای این نیست که در تهران معاینه فنی به صورت کامل انجام می شود و در دیگر شهرها این فرآیند به صورت کامل اجرا نمی شود؛ مشکل موجود این است که اگر چه معاینه فنی در مراکز دیگر کامل انجام می شود اما چون سامانه جامع و کاملی وجود ندارد امکان دسترسی به اطلاعات خودرویی که در شهرهای دیگر معاینه فنی گرفنه اند وجود ندارد.

 

اجرای طرح زوج یا فرد به شیوه فعلی مبنای قانونی ندارد

 

وی ادامه داد: بی تردید لازمه اجرای طرح "کم آلاینده" به جای طرح "زوج یا فرد"، وجود یک سامانه یکپارچه معاینه فنی در کشور است تا خودرو در هرکجای کشور معاینه فنی گرفت اطلاعاتش در دسترس باشد و ایجاد این سامانه در مهلت تعیین شده در دستور کار قرار دارد اما از شهرداری تهران انتظار می رود درخصوص معرفی طرح کم آلاینده اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم را انجام دهد.

 

همدانی با تاکید بر لزوم ایجاد مقدمات و ساز و کار مناسب، در راستای اجرای طرح کم آلاینده گفت: از شهرداری تهران انتظار می رود در زمینه ایجاد مقدمات گسترده این طرح گام‌های موثری را بردارد، باید برای اجرای این طرح با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی های لازم انجام شود و پیشنهاداتی در مورد درجه‌بندی خودروها به لحاظ آلایندگی ارائه و زمینه ای ایجاد شود تا شهروندان از شرایط خودرو خود مطلع شوند و بدانند وضعیت خودرو آنها به لحاظ آلایندگی چگونه است.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح زوج یا فرد با شرایط فعلی در تمامی روزهای سال مبنای قانونی ندارد گفت: از این طرح تنها می توان در مواقع اضطرار آلودگی هوا استفاده کرد و باید در ماهیت طرح زوج یا فرد تغییراتی ایجاد کرد. نباید طرح هایی که جنبه سلبی دارند در شهر اجرا شود باید به دنبال اجرای طرح هایی با رویکرد محیط زیستی در شهر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا