جمران: تشکیل کمیته مشترک شورا ،شهرداری و آموزش و پرورش برای ساماندهی مدارس تهران
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه هماهنگی در راستای نوسازی مدارس شهر تهران با حضور ۸ تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران ، نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان شهرداری تهران برگزار شد. در این جلسه که به همت کمیسیون معماری و شهر سازی برگزار گردید؛مهدی چمران ، محمد سالاری ، اقبال شاکری ، احمد دنیا مالی ، محمد مهدی تندگویان ، ولی الله شجاع پوریان ، حجت الاسلام ناصحی و عبدالحسین مختاباد حضور داشتند.
مهدی چمران در جریان این جلسه گفت: بهینه سازی فضاهای آموزشی یکی از مهمترین اولویت های شورای اسلامی شهر تهران است، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در عمل آنچه مد نظر ما بود را انجام نداد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروزه جانمایی مدارس در مکانهای گرانقیمت اما شلوغ، محلی از اقدام ندارد چرا که مدرسه باید درجایی آرام باشد. مدارسی که در چنین مکانهایی ساخته شده اند باید تغییر کاربری داده شوند تا هم ارزش افزوده ای برای آموزش و پرورش داشته باشد و هم اینکه مدارس جدیدی با قیمت کمتر اما با کارایی بیشتر در مکانهایی که ویژگیهای منطبق با استانداردهای ساخت مدارس را دارند ایجاد شوند.
چمران اظهار داشت: مدارس ابتدایی ترین مکان اجتماعی است که فرد در آن قرار می گیرد و به تعبیری مدخل ورود افراد به جامعه می باشد از اینرو باید کوشید فضای مدارس یک فضای مبتنی بر آرامش ، زیبایی و همراه با سلامت باشد.
وی افزود: متاسفانه امروزبه این ویژگی ها کمتر اعتنا می شود همچنانکه سرویس های بهداشتی مدارس منشا و عاملی برای بیماریهای کودکان شده اند.
چمران خاطر نشان کرد: در کشور آلمان بعد از جنگ جهانی، اولین جاییکه ساخته شد مدرسه بود، در ژاپن هم سبزترین و زیباترین نقاط را به مراکز آموزشی اختصاص می دهند، اما در کشور ما بدترین فضاها را به فضای آموزشی اختصاص می دهند. مدارس باید زیبا ترین و شایسته ترین مکانها باشند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از تشکیل کمیته مشترک برای تمرکز بر نوسازی وبهسازی مدارس خبر داد و گفت: مدیریت شهری تهران اهمیت بسیار زیادی برای بهسازی مدارس قائل است و همانطور که مشاهده می کنید هر ساله بودجه ای هم در اختیار مدارس قرار می دهد اما برای این که این اقدام هدفمند تر باشد کمیته ی مشترکی مرکب از کمیسیون معماری و شهر سازی ، کمیسیون عمران و کمیسیون فرهنگی شورا و نیز نمایندگان آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.
وی یاد آور شد : بودجه ای که به مدارس کمک می شود به صورت متمرکز به بودجه مدارس تخصیص می یابد اما شهرداری های مناطق نیز ازبودجه عمرانی خود کمک می کنند.
چمران در پایان افزود: اینکه مدارس به عنوان یکی از نقاط امن در شرایط بحران انتخاب شده اقدام خوبی بوده و باید تمهیدات لازم برای تقویت این اقدام نیز اندیشیده شود.
امان الله عباسی: ۳۰ درصد مدارس تهران نیازمند مقاوم سازی هستند / معضل جدید مدارس در مسکن ها ی مهر است
در ادامه جلسه امان الله عباسی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز به بیان گزارشی از وضعیت مدارس و کلاس های درس شهر تهران و نیز کشور پرداخت.
عباسی گفت: درحال حاضر ۱۰۰ هزارمدرسه درکشور وجود دارد و بالغ بر ۵۳۰ هزار کلاس درس نشان دهنده ی گستردگی فضای آموزش و پرورش میباشد.
وی ادامه داد: ازسال ۸۵ با ارایه لایحه دولت به مجلس فرسودگی فضاهای آموزشی کشور و حساسیت آن و نیز گستردگی فضاهای آموزشی ایجاد نقاط امن برای شرایط بحران مورد توجه همزمان دولت و مجلس قرار گرفت و قانونی تحت عنوان تخریب و نوسازی و مقاوم سازی مدارس در دستور کار قرار گرفت . برای این امر تمامی ساختمان های مدارس در کشور بررسی شد .
عباسی سپس به وضعیت فضای های آموزشی تهران پرداخت و گفت: از سال ۸۶ تا ۹۳ ، قریب به ۶۰۰پروژه درتهران احداث شده با تعداد بیش از ۶۹۰۰ کلاس .
وی اظهار داشت : به طور تقریبی در شهر تهران مجموعا ۳۱۰۰مدرسه با ۳۳ هزار کلاس درس وجود دارد که درسال ۸۳ و ۸۴ شناسنامه فنی برای آنها تهیه شد که نشان می داد از این تعداد حدود ۳۵ درصد مدارس مقاوم هستند . ۳۰ درصد تخریبی و ۳۵ درصد هم نیازمند مقاوم سازی بودند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: هم اکنون این آمار دستخوش تغییر شده به گونه ای که امروزه ۷۰ درصد مدارس مقاوم شده اند و تنها ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی یا تخریب می باشند.
وی اضافه کرد: در شهر تهران همچنین مدارس در مناطق نیز مورد پایش قرار گرفته به گونه ای که امروزه منطقه ۱۲ بیشترین آمار تخریبی کلاسها را دارد.
عباسی گفت: ردیفهای مردمی خیلی به ما کمک کرده به گونه ای که ۲۰ درصد مجموع مدارس توسط مردم ساخته شده است.
وی همچنین افزود: یکی از معضلات امروز مدارس ، مربوط به مسکن های مهر است. به عنوان مثال در مسکن مهر پردیس مشکلاتی داریم به گونه ای که ۷۵۰ کلاس حداقل مورد نیاز است تا معضل ایجاد نشود . معضل جدید مدارس در مسکن ها ی مهر است.