گزارش شورا آنلاین از آخرین وضعیت حذف طرح زوج و فرد/ اعضای شورا مخالفند یا موافق؟
زوج یا فرد؟ طرحی که ممنوعیت جدیدی را برای ورود خودروها به برخی مناطق شهر تهران به وجود آورد و قرار بود به کاهش ترافیک و آلودگی پایتخت کمک کند اما به اعتقاد بیشتر کارشناسان چندان موفقیتآمیز نبوده و اهداف از پیش تعیینشده را برآورده نکرده است. بعد از کشوقوسهای فراوانی که بر سر چگونگی اجرای دقیق طرح زوج و فرد و کنترل و نظارت الکترونیکی مبادی ورودی مناطق این طرح وجود داشت، بهیکباره نام طرحی جدیدی بر سر زبانها افتاد که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود.
“LEZ” طرح جدیدی است که شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک زوج و فرد فعلی در نظر گرفته و خودروها بر اساس میزان آلایندگیشان مجوز ورود به مناطق طرح را میگیرند. در این طرح بر اساس آیتمهای مختلفی که میزان آلایندگی آنها را مشخص میکند، خودروها در چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیمبندی میشوند و برابر جدول کارشناسی مجوز ورود به طرح میگیرند.
طرح جدید که هنوز بهصورت دقیق از سوی مسئولان شهرداری تشریح نشده با واکنشهای مختلفی مواجه شده و به نظر میرسد با توجه به پیچیدگی زیادی که دارد تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد.
مسئولان پلیس راهور و ترافیک تهران بر این باورند که اجرای چنین طرحهای نیاز به کار کارشناسی بسیار دقیق و البته زیرساختهایی دارد که در حال حاضر فراهم نیست. ضمن اینکه بسیاری از خودروهای تولید داخل که بخش عمدهای از بار ترافیکی را تشکیل میدهند از حداقل استانداردهای مربوط به آلایندگی هم برخوردار نیستند و بر اساس قوانین و مقررات طرح جدید نمیتوانند مجوز عبور و مرور در مناطق زوج و فرد فعلی را بگیرند! البته پلیس نگاه عمیقتری به بحث طرح ترافیک زوج و فرد دارد و با این ادعا که طرح زوج و فرد کاملاً شکستخورده است، بر این باور است که برای کاهش بار ترافیک و آلودگی باید اقدامات دیگری غیر از اجرای طرح “LEZ” ازجمله خارج کردن ادارات و مراکز دولتی از هسته مرکزی شهر، نظارت دقیق بر کیفیت خودروها و کاهش سطح آلایندگی آنها، کنترل ورود و خروج موتورسیکلتها و… صورت پذیرد.
در خصوص طرح جدیدی که شهرداری تهران برای جایگزینی زوج و فرد فعلی در نظر گرفته اعضای شورای شهر تهران نیز نظرات مختلفی دارند. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورا در گفتوگو با خبرنگار شورا آنلاین، در خصوص این طرح گفت: من کلاً با محدود کردن مخالف هستم اما باید یکسری طرحها اجرا کنیم تا تهران را از این وضعیت نجات دهیم.
وی افزود: طرح “LEZ” هنوز به مرحله اجرا نرسیده است اما ما قطعاً تمام سعی و تلاشمان را میکنیم تا این طرح در تهران بدون هیچ کم و کاستی اجرا شود و خودروها بر اساس میزان آلایندگیشان اجازه تردد در شهر بگیرند.
دنیامالی با اشاره به دستهبندی خودروها افزود: گروه آبی شامل کلیه خودروهای سواری و وانتبار دارای استاندار آلایندگی یورو ۵ یا بالاتر بهعلاوه کلیه خودروهای سواری برقی و کلیه موتورسیکلتهای برقی و گروه سبز نیز شامل کلیه خودروهای سواری و وانتبار بنزینی با استاندار آلایندگی یورو ۲ خواهد بود.
دنیا مالی ادامه داد: گروه سبز شامل کلیه موتورسیکلتهای بنزینی انژکتوری با استاندار آلایندگی یورو ۳ و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو ۳ خواهند بود. کلیه خودروهای سواری و وانتبار بنزینی با سیستم سوخترسانی کاربراتوری و استاندار آلایندگی پایینتر از یورو ۲ بهعلاوه کلیه موتورسیکلتهای بنزینی کاربراتوری و وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندار آلایندگی پایینتر از یورو ۳ نیز جز گروه زرد محسوب میشوند و گروه قرمز نیز شامل تمامی وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین و وسایل نقلیه با عمر بیشت از سن فرسودگی خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه آیا این طرح میتواند به کاهش آلودگی شهر تهران کمک کند یا خیر گفت: بههیچوجه قصد نداریم بیگدار به آب بزنیم و قطعاً تمامی جوانب این طرح سنجیده میشود. البته من معتقد هستم که اگرچه این طرح میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما برای کاهش آلودگی شهر تهران فقط اجرای این طرحها کافی نیست.
دنیا مالی در خصوص اینکه با طرح زوج و فرد موافق است یا خیر گفت: من فکر میکنم این طرح نتوانسته به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمک آنچنانی بکند. اگر ما طرحی را در تهران اجرا میکنیم قصد بر این است که به کاهش آلودگی هوا و یا کاهش ترافیک کمک کنیم که فکر میکنم طرح زوج و فرد نتوانست توقع ما را برآورده کند.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران که معتقد است برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران طرحهایی مانند طرح زوج و فرد نمیتواند چندان چارهساز باشد به خبرنگار شورا آنلاین گفت: مشکل آلودگی تهران خیلی پیچیده است و با اجرا کردن طرحهایی مثل زوج و فرد حل نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: تنها راهحل کاهش آلودگی هوای تهران، توسعه و رونق وسایل حملونقل عمومی است. ما باید بستری آماده کنیم تا شهروندان تهرانی با میل و رغبت از وسایلی همچون مترو یا اتوبوس استفاده کنند. این مشکل زمانی حل میشود که بهجای هزینههای بیهوده، حملونقل عمومی را گسترش دهیم.
نکته جالبتوجه اینکه بسیاری از اعضای شورای شهر تهران ازجمله احمد مسجد جامعی، مجتبی شاکر و ابوالفضل قناعتی، اطلاع چندانی از جزئیات طرح “LEZ” ندارند و مدعی هستند که نمیتوانند اظهارنظر دقیق و کارشناسی در خصوص نقاط ضعف و قوت این طرح بدهند.
به هر ترتیب اینطور که از شواهد و قراین پیداست، طرح و زوج و فرد باوجود معایب و اشکالات فراوانی که دارد همچنان به حیات خودش ادامه میدهد و بعید به نظر میرسد که طرح “LEZ” یا هر طرح جدیدی که از سوی شهرداری طراحی شود در آیندهای نزدیک به مرحله اجرا برسد.
زوج یا فرد؟ طرحی که ممنوعیت جدیدی را برای ورود خودروها به برخی مناطق شهر تهران به وجود آورد و قرار بود به کاهش ترافیک و آلودگی پایتخت کمک کند اما به اعتقاد بیشتر کارشناسان چندان موفقیتآمیز نبوده و اهداف از پیش تعیینشده را برآورده نکرده است. بعد از کشوقوسهای فراوانی که بر سر چگونگی اجرای دقیق طرح زوج و فرد و کنترل و نظارت الکترونیکی مبادی ورودی مناطق این طرح وجود داشت، بهیکباره نام طرحی جدیدی بر سر زبانها افتاد که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود.
“LEZ” طرح جدیدی است که شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک زوج و فرد فعلی در نظر گرفته و خودروها بر اساس میزان آلایندگیشان مجوز ورود به مناطق طرح را میگیرند. در این طرح بر اساس آیتمهای مختلفی که میزان آلایندگی آنها را مشخص میکند، خودروها در چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیمبندی میشوند و برابر جدول کارشناسی مجوز ورود به طرح میگیرند.
طرح جدید که هنوز بهصورت دقیق از سوی مسئولان شهرداری تشریح نشده با واکنشهای مختلفی مواجه شده و به نظر میرسد با توجه به پیچیدگی زیادی که دارد تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد.
مسئولان پلیس راهور و ترافیک تهران بر این باورند که اجرای چنین طرحهای نیاز به کار کارشناسی بسیار دقیق و البته زیرساختهایی دارد که در حال حاضر فراهم نیست. ضمن اینکه بسیاری از خودروهای تولید داخل که بخش عمدهای از بار ترافیکی را تشکیل میدهند از حداقل استانداردهای مربوط به آلایندگی هم برخوردار نیستند و بر اساس قوانین و مقررات طرح جدید نمیتوانند مجوز عبور و مرور در مناطق زوج و فرد فعلی را بگیرند! البته پلیس نگاه عمیقتری به بحث طرح ترافیک زوج و فرد دارد و با این ادعا که طرح زوج و فرد کاملاً شکستخورده است، بر این باور است که برای کاهش بار ترافیک و آلودگی باید اقدامات دیگری غیر از اجرای طرح “LEZ” ازجمله خارج کردن ادارات و مراکز دولتی از هسته مرکزی شهر، نظارت دقیق بر کیفیت خودروها و کاهش سطح آلایندگی آنها، کنترل ورود و خروج موتورسیکلتها و… صورت پذیرد.
در خصوص طرح جدیدی که شهرداری تهران برای جایگزینی زوج و فرد فعلی در نظر گرفته اعضای شورای شهر تهران نیز نظرات مختلفی دارند. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورا در گفتوگو با خبرنگار شورا آنلاین، در خصوص این طرح گفت: من کلاً با محدود کردن مخالف هستم اما باید یکسری طرحها اجرا کنیم تا تهران را از این وضعیت نجات دهیم.
وی افزود: طرح “LEZ” هنوز به مرحله اجرا نرسیده است اما ما قطعاً تمام سعی و تلاشمان را میکنیم تا این طرح در تهران بدون هیچ کم و کاستی اجرا شود و خودروها بر اساس میزان آلایندگیشان اجازه تردد در شهر بگیرند.
دنیامالی با اشاره به دستهبندی خودروها افزود: گروه آبی شامل کلیه خودروهای سواری و وانتبار دارای استاندار آلایندگی یورو ۵ یا بالاتر بهعلاوه کلیه خودروهای سواری برقی و کلیه موتورسیکلتهای برقی و گروه سبز نیز شامل کلیه خودروهای سواری و وانتبار بنزینی با استاندار آلایندگی یورو ۲ خواهد بود.
دنیا مالی ادامه داد: گروه سبز شامل کلیه موتورسیکلتهای بنزینی انژکتوری با استاندار آلایندگی یورو ۳ و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو ۳ خواهند بود. کلیه خودروهای سواری و وانتبار بنزینی با سیستم سوخترسانی کاربراتوری و استاندار آلایندگی پایینتر از یورو ۲ بهعلاوه کلیه موتورسیکلتهای بنزینی کاربراتوری و وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندار آلایندگی پایینتر از یورو ۳ نیز جز گروه زرد محسوب میشوند و گروه قرمز نیز شامل تمامی وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین و وسایل نقلیه با عمر بیشت از سن فرسودگی خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه آیا این طرح میتواند به کاهش آلودگی شهر تهران کمک کند یا خیر گفت: بههیچوجه قصد نداریم بیگدار به آب بزنیم و قطعاً تمامی جوانب این طرح سنجیده میشود. البته من معتقد هستم که اگرچه این طرح میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما برای کاهش آلودگی شهر تهران فقط اجرای این طرحها کافی نیست.
دنیا مالی در خصوص اینکه با طرح زوج و فرد موافق است یا خیر گفت: من فکر میکنم این طرح نتوانسته به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمک آنچنانی بکند. اگر ما طرحی را در تهران اجرا میکنیم قصد بر این است که به کاهش آلودگی هوا و یا کاهش ترافیک کمک کنیم که فکر میکنم طرح زوج و فرد نتوانست توقع ما را برآورده کند.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران که معتقد است برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران طرحهایی مانند طرح زوج و فرد نمیتواند چندان چارهساز باشد به خبرنگار شورا آنلاین گفت: مشکل آلودگی تهران خیلی پیچیده است و با اجرا کردن طرحهایی مثل زوج و فرد حل نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: تنها راهحل کاهش آلودگی هوای تهران، توسعه و رونق وسایل حملونقل عمومی است. ما باید بستری آماده کنیم تا شهروندان تهرانی با میل و رغبت از وسایلی همچون مترو یا اتوبوس استفاده کنند. این مشکل زمانی حل میشود که بهجای هزینههای بیهوده، حملونقل عمومی را گسترش دهیم.
نکته جالبتوجه اینکه بسیاری از اعضای شورای شهر تهران ازجمله احمد مسجد جامعی، مجتبی شاکر و ابوالفضل قناعتی، اطلاع چندانی از جزئیات طرح “LEZ” ندارند و مدعی هستند که نمیتوانند اظهارنظر دقیق و کارشناسی در خصوص نقاط ضعف و قوت این طرح بدهند.
به هر ترتیب اینطور که از شواهد و قراین پیداست، طرح و زوج و فرد باوجود معایب و اشکالات فراوانی که دارد همچنان به حیات خودش ادامه میدهد و بعید به نظر میرسد که طرح “LEZ” یا هر طرح جدیدی که از سوی شهرداری طراحی شود در آیندهای نزدیک به مرحله اجرا برسد.