آخرین وضعیت اتوبوس های شرکت واحد پایتخت/پول نقد تخلفی آشکار زیر پوست شهر
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ناوگانی فرسوده است که عمر اکثر اتوبوسهای آن به بیش از ۸ سال میرسد. در حال حاضر ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس این ناوگان به دلیل فرسودگی باید از رده خارج شود ولی به دلیل عدم پرداخت سهم دولت این مهم انجام نشده است.
شرکت واحد اتوبوسرانی بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته باید در سال جاری ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد تا بتواند بهتر خدمات به شهروندان ارائه کند ولی در حال حاضر ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در چرخه حملونقل اتوبوسرانی فعال است که از این تعداد ۳۵۰۰ دستگاه آن فرسوده است.
در این باره پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس، به بحث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و اظهار داشت: اگر مطالبی درباره شرکت واحد اتوبوسرانی عنوان میشود باید بر اساس ادله و مستندات باشد.
وی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است، گفت: اگر تاکنون نیز این ناوگان سر پا ایستاده است از جهت همت پرسنل شرکت واحد بوده است.
سنندجی با بیان اینکه اتوبوسهایی که عمر آنها از ۸ سال میگذرد فرسوده هستند، گفت: بر اساس آمار از سال ۸۴ به بعد شرکت واحد اتوبوسرانی ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته و قبل از این سال نیز هزار دستگاه اتوبوس داشته است که سر جمع تعداد اتوبوسها در حال حاضر به ۶۵۰۰ دستگاه میرسد.
3500 دستگاه اتوبوس فرسوده است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: از این تعداد بیش از ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس بالای ۸ تا ۱۲ سال قدمت دارد و این یک فاجعه برای ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای خروج از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: دولت باید برای نوسازی این ناوگان اقدام کند. در بند «ق» که برای نوسازی حملونقل عمومی تصویب شده است ابهامات و مشکلات فراوانی وجود دارد.
سنندجی گفت: در حال حاضر تمامی بار نوسازی ناوگان حملونقل عمومی بر دوش شهرداری تهران است که هر چند وقت یکبار ۲۰۰ اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری میشود و به این ناوگان اضافه خواهد شد.
اتوبوسرانی را رو پا نگه داشتهایم
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی توانستیم شرکت واحد اتوبوسرانی را رو پا نگه داریم و با توجه به اینکه ناوگان دچار مشکلات است ولی اعزام اتوبوس به موقع انجام میشود.
وی افزود: در سال گذشته ۷۵۰۰ دستگاه در این ناوگان فعال بود که امسال به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده است و میتوان اتوبوسهایی که بیش از ۱۳ سال کار کردهاند را در این ناوگان مشاهده کرد که اگر این روند فرسودگی ادامه پیدا کند نمیدانم چه اتفاقی خواهد افتاد.
سنندجی به توزیع اتوبوسها از سال ۸۴ تاکنون اشاره کرد و گفت: ۵۵۸۵ دستگاه اتوبوس از سال ۸۴ به بعد به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است و در حال حاضر باید مدل اتوبوسها برای سال ۸۷ به بعد باشد ولی این طور نیست.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: در حال حاضر بنده شهر تهران را که روزانه ۴.۵ میلیون مسافر با این ناوگان جابجا میشوند را با ۳ هزار دستگاه اتوبوس اداره میکنم و نباید این روند ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: با تمامی مشکلات توانستهایم به درستی مدیریت و کنترل کنیم ولی اینکه اتوبوس با ۱۰ دقیقه تأخیر به ایستگاه میرسد خوب نیست.
۲۰۰دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است
سنندجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد دستگاه اتوبوس در گمرک برای ترخیص دارید؟ گفت: در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است و این در حالی است که تمامی این اتوبوسها را شهرداری خریداری کرده و دولت از سال ۹۰ به بعد اتوبوسهای انگشتشماری را به این ناوگان اضافه کرده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بیان داشت: بر اساس قانون باید ۸۲.۵ درصد از خرید اتوبوس را دولت و ۱۷.۵ درصد دیگر را شهرداری پرداخت کند و از سوی دیگر دولت، شهرداری و شهروندان یک سوم از هزینه بلیط را باید تقبل کند.
هزینه جابجایی هر مسافر ۱۸۰۰ تومان است
وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه جابجایی هر مسافر در شهر تهران ۱۸۰۰ تومان است که اکنون میانگین ۴۰۰ تومان شهروندان پرداخت میکنند و دولت سهم خود را پرداخت نمیکند و شهرداری مجبور میشود ۱۴۰۰ تومان دیگر را تقبل کند.
سنندجی افزود: روزانه ۴.۵ میلیون نفر در طول روز در شهر تهران با ناوگان اتوبوسرانی جابجا میشوند که این تعداد را اگر در ۱۸۰۰ تومان ضرب کنیم عددی بالغ بر ۸ میلیاردو یکصد میلیون تومان در روز به دست میآید.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: توقع ما از دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این است که اتوبوس و مابهالتفاوت قیمت بلیط را پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه باید هر سال هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران نوسازی شود، گفت: در حال حاضر میتوان عنوان کرد که هزار دستگاه اتوبوس فعال شهر تهران بیش از ۱۲ سال قدمت دارد و ۲۵۰۰ دستگاه دیگر نیز برای ۸،۹ و ۱۰ سال گذشته است.
دریافت وجه نقد در هر ساعتی تخلف است
سنندجی در ادامه این گفتوگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دریافت وجه نقد از ساعت ۲۲ به بعد توسط رانندگان اتوبوس و متصدیان ایستگاه قانونی است؟ گفت: در شیفت شب و اتوبوسهای شبانه گزارشی مبنی بر دریافت وجه نقد از مردم به جای استفاده از کارت بلیط واصل شده است که این کار تخلف و غیرقانونی است و شهروندان میتوانند هر گونه تخلفی که در این بخش صورت میگیرد همراه با شماره اتوبوس و ساعت تخلف به سامانه ۱۸۸۸ اطلاعرسانی کنند و قطعاً پیگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره ازدحام جمعیت در بعضی از ایستگاهها و اتوبوسها اظهار داشت: در خطوط اتوبوسرانی با توجه به ترافیک، چراغ قرمز، تصادف و دیگر موارد شاهد آن هستیم که اتوبوسها یا با تأخیر به ایستگاه میرسند و یا اینکه پشتسر هم در ایستگاه حضور پیدا میکنند ولی اتوبوسها از مبدأ بر اساس محاسبات دقیق حرکت میکنند.
وی درباره ورود موتورسیکلتسواران به خطوط اتوبوسهای تندرو نیز اظهار داشت: برای اینکه موتورسوار وارد لاین اتوبوسرانی نشود باید قوانین لازم و فرهنگسازی داشته باشد در حال حاضر قانونی که بتواند جدی با این موضوع برخورد کند نداریم و البته پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این بخش تمام تلاش خود را میکند.
سنندجی به سیستم یکپارچه و الکترونیکی نظارت بر اتوبوسها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میتوان اتوبوسها را به صورت آنلاین کنترل کرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره مشکل تهویه اتوبوسها نیز اظهار داشت: به علت عدم نوسازی ناوگان بخش عمدهای از اتوبوسها دارای کولر نیستند.
آموزش رانندگان اتوبوسرانی براساس استانداردهای اروپا
وی درباره آموزش رانندگان نیز اظهار داشت: هر ساله تعدادی از رانندگان به دانشگاه خواجه نصیر اعزام میشوند و بر اساس استانداردهای ۲۰۰۹ اروپا ۲۲ ساعت تحت آموزش قرار میگیرند که ۱۸ ساعت آن تئوری و ۴ ساعت دیگر عملی است که این آموزشها بر روی دستگاههای شبیهساز ارائه میشود.
سنندجی درباره سبقتهایی که در خطوط BRT توسط اتوبوسها صورت میگیرد، اظهار داشت: این اقدام تخلف است و قطعاً با فرد متخلف برخورد خواهد شد.