مدیریت شهری

خداحافظی پایتخت با طرح زوج و فرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهندس ولی آذروش در توضیح طرح محدوده کم انتشار آلایندگی (LEZ) گفت: این طرح به زودی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد به علت تاثیر کم در کاهش آلودگی هوا مدیریت شهری را به این نتیجه رساند که تردد خودروها در مناطق پرتردد بایستی بر اساس میزان انتشار آلایندگی آنها دسته بندی و محدود شود، افزود: در طرح زوج و فرد که در چندسال اخیر اجرا شده، خودرو با هر شرایط سنی و میزان آلایندگی تنها با ملاک قرار دادن شماره پلاک امکان تردد در مناطق زوج و فرد را داشته اند.

 

آذروش گفت: در طرح LEZ محدودیت تردد براساس سه شاخص تکنولوژی ساخت، سن خودرو و معاینه فنی برنامه ریزی خواهدشد که مهمترین و اصلی ترین شاخص آن معاینه فنی خودرو است.

 

وی با بیان اینکه اجرای صحیح این طرح ملزم به ایجاد زیر ساخت‌ها و همکاری هرچه سریعتر پلیس در این ارتباط است گفت: در حال حاضر سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی توسط وزارت کشور در دست تکمیل بوده که پس از طی دوره آزمایشی و برطرف شدن ایرادات آن در کلیه مراکز معاینه فنی کشور نصب و کلیه مراکز در یک چارچوب نرم افزار واحد عمل خواهند کرد و در نهایت کلیه اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده در یک دیتا سنتر مرکزی تجمیع خواهد شد و پلیس راهور می‌تواند مطابق مصوبه آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی هیات وزیران، نسبت به اعمال قانون به صورت نرم افزاری اقدام کند.

 

آذروش با بیان اینکه پلیس نیز جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر این طرح بایستی نسبت به ارتباط دیتا بانک خود با سامانه ملی اقدام کند، گفت: دراین طرح ثبت تخلفات همسان با طرح زوج و فرد کاملا به صورت سیستماتیک و نرم افزاری توسط دوربین‌های ثبت پلاک که در محدوده طرح نصب شده انجام خواهد شد.

 

دبیر معاینه فنی کلان شهرهای کشور با بیان اینکه اصلاح معافیت معاینه فنی خودروهای نو توسط مجلس شورای اسلامی بنا بر نظر کارشناسان و پلیس راهور می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات دراین ارتباط باشد، گفت: در خودروهای نو با گذشت دو تا سه سال میزان آلایندگی به علت خرابی قطعه کاتالیست به شدت افزایش یافته و جهت کنترل وضعیت آلایندگی خودرو و تطابق آن با شرایط تولید، نیاز به انجام معاینه فنی دارد.

 

وی با بیان اینکه در این ۴ سال اخیر پس از افزایش معافیت خودروهای نو از دوسال به پنج سال این تصمیم غیر کارشناسانه هیچ کمکی به وضعیت کیفی خودروها و گره گشایی مشکلات مردم در خصوص اخذ معاینه فنی و ارتقاء کیفی و کمی معاینه فنی نکرده است تصریح کرد: میزان مراجعات در سال۹۳ در مقایسه با سال۹۰ در مراکز ۱۴ گانه شهر تهران ۵۶ درصد کاهش یافته است. خدماتی که براساس تحقیقات کشورهای پیشرفته می تواند یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا باشد.

 

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران عدم اصلاح این قانون قطعا به زودی موجب تعطیلی مراکز در کشور و تنزل کیفی ارائه خدمات و به طبع آن افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

 

آذروش با اشاره به امکان ازدحام در مراکزمعاینه فنی پس از اجرای طرح گفت: اجرای صحیح هر طرح در وهله اول نیاز به همکاری شهروندان دارد و رعایت قانون بایستی به عنوان یک مطالبه عمومی در شهروندان پیگیری و درخواست شود.

 

وی با بیان اینکه ایجاد صف در بعضی از ماه‌های سال در مراکز معاینه فنی، نتیجه عدم مراجعه خودروها در طول سال است افزود: در مراکز معاینه فنی شهر تهران امکان پذیرش ۶۰۰۰ دستگاه خودرو در یک شیف کاری به صورت روزانه وجود دارد و هرخودرو در کمتر از ۱۵ دقیقه در صورت سلامت، معاینه فنی خود را اخذ خواهد کرد و در صورت افزایش مراجعات و کافی نبودن ظرفیت مراکز جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان نیست و بدون تردید ستاد آمادگی دارد جهت ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندان نسبت به افزایش شیفت کاری و شبانه روزی کردن مراکز اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا