شورای شهر

بازدید اعضای شورای شهر تهران از تونل شهدای غزه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در این بازدید صبحگاهی حجت الاسلام و المسلمین ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت، عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری، مهدی چمران رئیس شورای شهر و اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر حضور داشتند که از بخشهای مختلف تونل دوقلوی شهدای غزه که از زیر پارک جنگلی چیتگر عبور می‌کند بازدید کردند.

 مهدی چمران رئیس شورای شهر صبح امروز در حاشیه بازدید از پروژه ساخت تونل دوقلوی «شهدای غزه» با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود در امتداد بزرگراه حکیم پلی از روی دریاچه چیتگر عبور کند، گفت: اما بنا به دلایل زیست محیطی و آلودگی‌هایی که ساخت اتوبان می‌توانست برای دریاچه چیتگر ایجاد کند، مسیر پروژه تغییر کرد و اقدام به ساخت تونل کردیم.

 

وی با بیان اینکه برای عدم آسیب‌رسانی به درختان پارک چیتگر ادامه بزرگراه حکیم به صورت زیر سطحی و تونل طراحی شد، گفت: برای حفظ درختان پارک چیتگر ۱۰۸۰ متر تونل منهای رمپ‌ها احداث شد که فاصله تونل تا ریشه درختان ۱۲ متر تخمین زده شده است.

 

چمران با بیان اینکه تنها پنج درصد از عملیات ساخت تونل دوقلوی شهدای غزه باقی مانده است گفت: با نصب تاسیسات هوشمند، به نظر می‌رسد تونل برای دهه فجر آماده بهره برداری باشد.

 

وی با بیان اینکه تجربه ساخت تونل نیایش سبب شد که تونل شهدای غزه با سرعت و فکرهای جدیدتری همچون جمع‌آوری آبهای سطحی ساخته شود، گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان صرف ساخت این تونل به منظور حفظ هزاران درخت شده است.

 

وی افزود: ما برای تخمین ارزش درختان، آن را با پول نمی‌سنجیم چرا که درختان به عنوان ریه‌های تنفسی شهر تهران برای مسئولان بسیار حایز اهمیت هستند.

 

رییس شورای شهر تهران همچنین در مورد برخی انتقادات در خصوص بوی نامطبوع دریاچه چیتگر نیز گفت: راکد بودن آب دریاچه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما با ورود وسایلی که ایجاد موج و تحرک می‌کند و همچنین ساخت تصفیه خانه جریان آب ایجاد خواهد شد و بوی نامطبوعی را شاهد نخواهیم بود.

 

ایجاد تونل میدان سپاه ، در دست مطالعه

وی در مورد ساخت سایر تونل‌ها و فضاهای زیر سطحی در شهر تهران نیز گفت: فکر نمی‌کنم که مدیریت شهری بخواهد تونل دیگری را شروع کند، اما در حال حاضر مطالعات ایجاد تونل میدان سپاه از میدان سپاه تا میدان شوش در حال انجام است و هنوز کامل نشده است.

 

وی افزود: در امتداد بزرگراه شهید شوشتری نیز شاهد برخورد این بزرگراه با جنگل‌های سرخه حصار خواهیم بود که قطعا در آنجا نیز باید برای حفظ جنگل‌ها نسبت به احداث تونل اقدام شود اما هنوز مطالعات آن به اتمام نرسیده است.

 

بزرگراه حکیم از بن بست خارج می‌شود

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه افتتاح این تونل دوقلو به مناسب ۲۲ بهمن در دستور کار قرار دارد، گفت: پیشرفت کار سرعت بهتری نسبت به مابقی پروژه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه با ساخت این تونل دوقلو بزرگراه حکیم از بن بست خارج می‌شود، گفت: قطعا ایجاد این تونل در بهبود تردد مسافرت‌های برون شهری نقش موثری ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در منطقه ۲۲ مشکلاتی را برای بزرگراه‌های حکیم و همت ایجاد کرده است، گفت: نگران آن هستیم که ساخت و ساز بیش از حد در منطقه ۲۲ بر روی ترافیک ادامه بزرگراه حکیم، بزرگراه شهید همدانی و تونل دوقلوی شهدای غزه تاثیر بگذارد.

 

هشدار مختاباد درباره راکدبودن آب دریاچه‌ چیتگر

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورا نیز با بیان اینکه دریاچه چیتگر در آینده نزدیک به تالاب بدی بدل می‌شود که بوی عفونت آن محله را خفه می‌کند، گفت: قایق‌های پدالی برای تفریح مردم در این دریاچه تعبیه کرده‌اند اما این مسئله باعث شده که دریاچه با عدم تحرک مواجه شود و زباله ریختن مردم نیز موجب می‌شود که در پنج شش سال آتی شاهد ایجاد لجنزاری در دریاچه باشیم! که کسی حریف آن نیست.

 

 مهندس امام مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه هر تونل شهدای غزه ۱۰۸۰ متر طول دارد گفت: در این تونل چهار مسیر عبوری در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی این پروژه گفت: ۴ درصد از برنامه ساخت عقب هستیم که این عقب ماندگی به دلیل نصب تاسیسات است که با تزریق بودجه این مشکل برطرف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بلندگوهای پیام رسان در تونل شهدای غزه جانمایی شده تا در مواقع بحران نسبت به اطلاع رسانی اقدام کنید، گفت: ماکسیمم خاکبرداری از این تونل ۹۳۰۰ متر مربع در روز بوده است که نسبت به تونل نیایش ۳۳ درصد رشد داشته است.

 

وی با بیان اینکه یک مسیر آب رو در حاشیه تونل تعبیه شده که در صورت بارش باران و ورود آب به تونل، آب‌ها به وسیله شیارهایی جذب و پس از آن از تونل خارج می‌شوند، ادامه داد: روبار خاکی تونل ۱۲ متر است به گونه‌ای که به ریشه درختان چیتگر هیچگونه آسیبی وارد نخواهد شد.

 

وی در پاسخ به انتقاد مختاباد در خصوص راکد بودن آب دریاچه چیتگر گفت: منبع آب دریاچه از رودخانه کن است و از آنجایی که از بالادست رودخانه منابع آلودگی از جمله رستوران‌ها وجود دارند از ابتدای ساخت این دریاچه بررسی‌های دقیقی در خصوص سلامت آب انجام شده و متاسفانه در آزمایشات متوجه وجود نیترات و فسفر در آب رودخانه کن شدیم که این مواد موجب رسوب نشده و با ورود جت اسکی و خروج قایق‌های پدالی حل نمی‌شود و تنها راه عدم ماندگاری آب در دریاچه ایجاد تصفیه خانه است که دائما آب این دریاچه را تصفیه کرده و از ماندن آن جلوگیری می‌کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا