گلایه شهرداری از پای کار نبودن سازمانها
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی مقسومی در واکنش به برخی انتقادات درباره جولان و رها شدن مجدد متکدیان و کودکان کار، با بیان این که در بحث حمایت از آسیب دیدگان ۱۷ نهاد و سازمان دخیل هستند گفت: به ترتیب سازمانهایی که در قانون برای آنها وظایفی در نظر گرفته شده است ، از وزارت آموزش و پرورش، ناجا، قوه قضاییه، وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک، وزارت کشور، بهزیستی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری، سازمان زندانها و کمیته امداد نام برده شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس ماده شش آیین نامه جمع آوری متکدیان، سازمان بهزیستی مسئولیت نگهداری افراد بی سرپرست و ناتوان و معلول دارد و آموزش آنها را بر عهده دارد، گفت: ذیل همین ماده ایجاد پوشش حمایتی لازم برای افراد فوق الذکر تا زمان بازگشت به زندگی از اختیارات بهزیستی است.
وی با بیان اینکه براساس ماده ۴ قانون آیین نامه حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست مصوبه سال ۷۱، حمایتهای مالی نگهداری و پرداخت مقرری ماهیانه و بیمه نسبت به کودکان جزو وظایف بهزیستی است، گفت: براساس ماده ۲ آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی، شناسایی، جذب، نگهداری و توانمندسازی کودکان خیابان و همچنین انجام اقدامات پس از ترخیص تا رسیدن به فرجام قابل اطمینان، از وظایف بهزیستی است.
مقسومی افزود: میتوان یک لیست ۱۵ صفحهای از مجموعه قوانینی که سازمان بهزیستی را در امر ساماندهی آسیبهای اجتماعی مکلف میکند، تهیه کرد.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم که شهرداری نیز در کنار سایر سازمانها وظایفی دارد، گفت: شهرداری به عنوان یک سازمان همکار در بحث ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی همچون کودکان کار درکنار بهزیستی کمک دهنده است و با ایجاد فضاهای فیزیکی مناسب با این سازمان همکاری میکند که برهمین اساس مرکز یاسر که تنها مرکز بهزیستی برای نگهداری کودکان است از طرف شهرداری واگذارشده که متاسفانه تعداد کمی کودکان در آن نگهداری میشود، بهگونهای که بعید میدانم ظرفیت آن به عددی دو رقمی برسد.
مدیرحقوقی سازمان رفاه شهرداری تهران با بیان اینکه تامین امکانات برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی همچون کودکان کار برعهده شهرداری است، گفت: شهرداری تهران ساختمان و زیرساختهای مورد نیاز بهزیستی و دیگر دستگاهها را فراهم میکند و به عنوان مثال مراکزی که تحت عنوان پرتو در سطح شهر فعالیت میکنند با اینکه مجوز خود را از بهزیستی گرفتهاند اما امکانات و زیر ساختها را شهرداری در اختیار آنها قرار داده است.
وی با بیان اینکه شهرداری حتی پا را فراتر گذاشته و در بحث جمع آوری متکدیان و ساماندهی آسیبها با راه اندازی دو مرکز و افزایش گشتهای روزانه نسبت به جذب و جمع آوری این آسیب دیدگان اقدام میکند، گفت: در سازمان رفاه شهرداری پروندههای زیادی وجود دارد که مددکاران ما پس از اخذ دستورات قضایی باید مددجو را تحویل بهزیستی میدادند؛ اما بهزیستی بیش از یک سال است که آنها را تحویل نگرفته و این افراد در مراکز ما رسوب کردهاند و عمدتا بهزیستی زمانی فرد آسیب دیده را تحویل میگیرد که بتواند ظرف یک هفته آنها را ترخیص کند.
وی با بیان اینکه کمک شهرداری به سایر سازمانها فراتر از قانون است، گفت: شهرداری در هر جلسه که بهزیستی برای بهبود اوضاع درخواستی داشته باشد آن را اجابت میکند. اما معتقدیم اگرهر دستگاهی سلسله وار به وظایف خود عمل کند هیچ مشکلی در مورد ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در کل کشور نداریم. چرا که حکایت این روزهای ساماندهی آسیبهای اجتماعی در کشور به مانند حکایت کاشت درخت است که سه نفر برای کاشت درختان میآمدند که یکی گودال میکند و آن یکی پر میکرد و هنگامی که به عمل آنها انتقاد شد گفتند که آن کسی که باید درخت میکاشت نیامده و ما تنها به وظایف خود که گودال کندن و پر کردن آن است، اقدام میکنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی پایتخت تنها قوه قضاییه نهایت همکاری را دارد، گفت: هنگامی که شهرداری نسبت به جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی اقدام میکند باید سازمانی باشد که آنها را از ما تحویل گرفته و در راستای بهبود اوضاعشان اقدام کنند تا مجددا به خیابانها بازنگردند؛ چرا که ما در حال حاضر با مواردی روبرو هستیم که هر ۲۰ روز یکبار توسط مأموران شهرداری جذب میشوند اما باز دوباره ظرف ۲۴ ساعت به کف خیابان باز میگردند.