ایجاد سازمانها، معاونتها و مدیریتهای حمل و نقل بار در شهرداری ها
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی نوذرپور با بیان مطلب فوق، افزود: در شهرداری کلانشهرها با جمعیت بالای یک میلیون نفر جمعیت سازمان حملونقل بار شهری و حومه، در شهرداری شهرهای با جمعیت کمتر از یک میلیون و بیشتر از دویست هزار نفر معاونت بار در سازمان حملونقل بار و مسافر و در شهرداری شهرهای با جمعیت کمتر از دویست هزار نفر مدیریت بار در سازمان مدیریت حملونقل ایجاد می شود.
وی در ادامه اظهار کرد : جابجایی بار در سامانه حملونقل درونشهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و میتواند به عنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی کشورها مدنظر باشد. جابجایی بار در شهر علاوه بر اینکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و شکوفایی ظرفیتهای بالقوه شهر دارد، تاثیرات مستقیمی بر شبکه حملونقل، کیفیت تردد شبکه معابر و ایمنی آن دارد.
نوذرپور با بیان اینکه ساختار حملونقل شهر همچنین بطور متقابل تاثیری مستقیمی بر قیمت تمام شده کالاها میگذارد گفت : علی رغم اهمیت این موضوع در حملونقل و اقتصاد شهری و تاکید برخی قوانین و آئین نامه های تصویب شده، تلاش جدی به منظور ساماندهی و ایجاد نظم در جابجایی بار و کالا صورت نگرفته است.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه نمود این سازمان با هدف بهبود وضعیت حملونقل بار درونشهری، دستورالعمل مدیریت حملونقل بار شهری و حومه را تهیه نموده، که دربخش اول با عنوان "شناسایی، ساماندهی و نظارت سامانه حملونقل بار درونشهری و حومه" به دنبال ساماندهی وضعیت موجود سامانه حملونقل بار هستیم. بخش دوم با عنوان "هوشمندسازی سامانه حملونقل بار درونشهری و حومه" مربوط به بکارگیری سامانههای هوشمند در سامانه حملونقل بار خواهد بود تا موجبات اعمال سیاستهای مدیریتی و افزایش کارایی و بهرهوری در سامانه مربوطه را در قالب سامانهای مدیریتی فراهم آورد. دستورالعمل در بخش سوم با عنوان "سامانه مدیریت حملونقل بار درونشهری و حومه" به جزئیات سامانه مدیریت بار بویژه باربرگ الکترونیکی و حملونقل بار شهری و حومهای میپردازد.
نوذرپور در ادامه افزود : بر اساس این دستورالعمل که برای تدوین آن از نظرات جمعی از اساتید، مدیران، صاحبنظران و متخصصان حوزه حملونقل بار استفاده شده، شهرداریها موظفند به منظور مطالعه، مدیریت، برنامهریزی، ساماندهی و نظارت بر حملونقل بار درونشهری، اقداماتی را انجام دهند که از آن جمله می توان به ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکتها، رانندگان، وسایلنقلیه حمل بار و کلیه فعالین بخش حملونقل بار درونشهری، صدور مجوزهای قانونی ذیربط ، نظارت و کنترل بر وسایلنقلیه حملونقل باری برای اعمال ضوابط ایمنی و کاهش مخاطرات تردد آنها اشاره کرد.
وی، رسیدگی به تخلفات شرکتها، ناوگان و شاغلین و شکایات بخش حملونقل بار درونشهری، آموزش و فرهنگسازی فعالین حملونقل بار شهری، برنامهریزی برای ایجاد زیرساختها، اماکن و پایانههای بار درونشهری و نظارت بر آنها از جمله مراکز تجمیع و توزیع بار درونشهری را از دیگر وظایف شهرداری ها در این موضوع ذکر کرد.
نوذرپور در ادامه گفت : پیشنهاد قیمتگذاری خدمات حوزه لجستیک و حملونقل بار، ایجاد و مدیریت یکپارچه سامانههای هوشمند حملونقل بار درونشهری، ایجاد نظام ثبت عملیات حملونقل بار درونشهری، برنامهریزی و انجام اقدامات لازم برای کنترل اضافه بار محوری وسایلنقلیه حمل بار به منظور کاهش خسارت بر ابنیه و رعایت استانداردها و ضوابط ایمنی و برنامهریزی برای نوسازی ناوگان حملونقل بار درونشهری را از دیگر وظایف شهرداری ها در این موضوع برشمرد.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین اعلام کرد : فعالیت شرکتهای حملونقل بار درونشهری و حومه دارای شرایط تخصصی می باشد و به سه روش یا ترکیبی از آنها امکانپذیر است که نخستین طبقه بندی عبارت است از شرکتهای باربری حملونقل بار درونشهری و حومه شامل شرکتهای ارائهدهنده خدمات پیکموتوری، شرکتهای امداد خودرو و یدککش و شرکتهای توزیع و پخش.
نوذرپور افزود: دومین طبقه بندی شامل شرکتهای مدیریتی حملونقل بار درونشهری و حومه می باشد که عبارتست از یک شخصیت حقوقی که کارگزاری و عملیات هماهنگی و ترتیب دهی جابجایی بار و کالا را از نقطهای به نقطه دیگر با قبول مسئولیت به موجب باربرگ درونشهری صادر شده، مدیریت مینماید. این شرکتها باید دارای دفتر کار و تجهیزات مورد نیاز دفتر و نیروی انسانی متخصص باشند و قرارداد همکاری با حداقل یک شرکت باربری حملونقل بار درونشهری و حومه را ارائه نمایند.
وی شرکتهای ارائهکننده خدمات ایستگاهی حملونقل بار درونشهری و حومه را سومین طبقه بندی ذکر نمود و در تشریح آن گفت : این شرکت عبارتست از یک شخصیت حقوقی که با تامین پایانه، توقفگاه، هاب یا پایانه یا شهرک لجستیکی، بارانداز و انبار، عملیات هماهنگی و ترتیب جمعآوری، نگهداری و بستهبندی بار برای جابجایی توسط شرکتهای حملونقل بار مورد قرارداد را بر عهده دارد. این شرکتها باید دارای دفتر کار و تجهیزات دفتری مناسب و باراندازی مسقف و یا روباز بنام شرکت یا مدیران (مدیرعامل و اعضای هیات مدیره) یا سهامداران شرکت و در صورت مالکیت اجارهای مدت زمان قرارداد نباید کمتر از سه سال باشد و دارای تجهیزات مورد نیاز بستهبندی تجهیزات ایمنی و حفاظت از کالا باشند.
وی در ادامه گفت : مطابق این دستورالعمل، هیأت انضباطی و کمیته رسیدگی به تخلفات در شهرداریها تشکیل خواهد شد و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در اجرای ماده ۷ آئیننامه مدیریت حملونقل بار و مسافر درونشهری و حومه ضوابط ایمنی حملونقل بار درونشهری را تهیه و تدوین می نماید و اجرای برنامههای آموزشی از شرایط لازم برای دست اندرکاران این عرصه ذکر شده است.
نوذرپور درجهبندی شرکتهای حملونقل بار را ازدیگر مندرجات این دستورالعمل ذکر کرد و مبنای آن را مواردی نظیر ظرفیت و نوع ناوگان تحت پوشش شامل ملکی یا اجارهای، میزان فضای دفتر، تجهیزات دفتری، توقفگاه، بارانداز، انبار و دفاتر پذیرش بار، سیستمهای مکانیزه و هوشمند و تعداد واحدهای نظارتی و کنترلی ذکر کرد.