شورای شهر

منطقه ۱۷ چه مشکلات و معضلاتی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در دویست و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از نحوه فعالیت شورایاران منطقه ۱۷ و همینطور معضلات و مشکلات این منطقه مطرح شد.

در ادامه این جلسه پورعباس دبیر دبیران شورایاری محلات منطقه ۱۷ اظهار داشت: تراکم جمعیت وضعیت مطلوبی در منطقه ۱۷ ندارد و این منطقه سه ناحیه و ۱۴ محله دارد.

وی ادامه داد: مساحت کل منطقه ۸۲۲ هکتار است که از این میزان ۲۴۰ هکتار بافت فرسوده است.

پورعباس ادامه داد: ۳۰۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند که در مجموع ۸۱ هزار خانواده می‌شوند.

دبیر دبیران شورایاری محلات منطقه ۱۷ بیان داشت: حدود ۱۶۴ باب مسجد از هزار و ۲۰ مسجد پایتخت در این منطقه واقع شده است که می‌توانیم از ظرفیت‌های فرهنگی آن استفاده بیشتری کنیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه ۱۷ ، ۴ هزار شهید دارد گفت: یکی از مشکلات این منطقه معابر ۱.۵ تا ۳ متری است و خانه‌ها در بافت‌های فرسوده و با متراژ کوچک (حدودا ۴۵ متری) ساخته شده که بعضا ۳ خانوار در این خانه‌های زندگی می‌کنند.

پورعباس یادآور شد: شبکه ترافیکی ناکارآمد و معیوبی در این منطقه است.

وی به مشکلات خط راه‌آهن تهران – اهواز و تهران – تبریز نیز اشاره کرد و گفت: این خط راه‌آهن مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده و موجب شده محلات از یکدیگر جدا شوند.

دبیر دبیران شورایاری محلات منطقه ۱۷ گفت: در مجاورت خانه‌ها گاراژها و پارکنیگ‌ها و همچنین صنایعی که موجب شده وضعیت منطقه نامطلوب شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه ۱۷ مهاجرپذیر است گفت: در این منطقه آسیب‌پذیری زلزله نیز وجود دارد و منابع شهرداری در این منطقه کفاف حل مشکلات را نمی‌دهد.

پورعباس گفت: برای سرمایه‌گذاری در این منطقه استقبال نمی‌شود و به همین دلیل صدور پروانه‌های کاهش پیدا کرده است.

دبیر دبیران شورایاری محلات منطقه ۱۷ به ازدحام مردم در خط ۳ مترو نیز اشاره کرد و گفت: اکثر مردم این منطقه کارگر نشین هستند و ورود و خروج آنها با مترو انجام می‌شود لذا تقاضا می‌شود برای حل این مشکل نیز اقدامی صورت بگیرد.

* اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ از عبور خط راه آهن رنج می‌برند

در ادامه اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره گزارش شورایاری منطقه ۱۷ اظهار داشت: مناطق ۱۷ و ۱۸ از عبور خط راه‌اهن رنج می‌برند اگر چه تمهیداتی در این خصوص انجام شده است ولی عبور این خط ضرباتی به این مناطق زده است.

شاکری گفت: چندین بار مسئولان مدیریت شهری با مدیرعامل راه‌آهن جلساتی داشتند و درخواست می‌شود که از مدیرعامل راه‌آهن برای حضور در صحن شورا دعوت شود تا مواردی که می‌توانیم برای حل مشکل راه آهن داشته باشیم مورد بررسی قرار بگیرد.

* دبیر: شهردار منطقه مردمی‌تر باشند

در ادامه این جلسه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از سالم‌ترین و پیگیرترین شورایاری‌های شورایاری منطقه ۱۷ است.

وی با اشاره به اینکه مدیر هرچقدر مردمی‌تر باشد موفق‌تر است گفت: از شهردار منطقه خواهش می‌کنم با مردم بیشتر بجوشد. منطقه ۱۷، منطقه‌ کوچکی است ولی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد قومیت‌های مختلف در این منطقه وجود دارد و می‌طلبد ارتباطات خیلی قوی‌تر باشد.

دبیر بیان داشت: کمیسیون‌های عمران، خدمات شهری و فرهنگی نیز بودجه خاصی را برای منطقه ۱۷ اختصاص داده‌اند از جمله موضوع راه‌آهن نیز در بودجه کمیسیون عمران آمده است.

* حقانی: خدمات شهری در مناطق جنوب به خصوص منطقه ۱۷ بسیار ضعیف است

در ادامه محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدواریم تعاملات بین شهردار منطقه و مردم گسترده‌تر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های خدمات شهری در مناطق جنوبی بخصوص منطقه ۱۷ بسیار ضعیف است و نیاز دارد که فضای سبز در این مناطق افزایش یابد.

* جدیدی: نگاه به حل مشکل خطوط راه‌آهن باید ملی باشد

عباس جدیدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اشاره کرد: قومیت‌های خاصی از جمله ترک‌ زبان‌ها در منطقه ۱۷ ساکن هستند.

وی ادامه داد: در منطقه ۱۷ با توجه به بافت فرسوده و خطوط راه‌آهن که این منطقه را به نحوی بریده است باید یک نگاه ملی برای حل این مشکل داشته باشیم که با حل مشکل راه‌آهن ۸۰ درصد از مشکلات منطقه ۱۷ رفع می‌شود.

* حکیمی پور: جمعیت منطقه ۱۷ رو به کاهش است

احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: جمعیت منطقه ۱۷ نسبت به دهه قبل رو به کاهش است و سرانه‌های خدماتی نیز در این منطقه کم است.

وی افزود: بارها معضل بافت‌های فرسوده را عنوان کردیم و باید تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود چرا که از پیش‌بینی‌های نوسازی بافت فرسوده بسیار عقب هستیم.

* دنیامالی: کارشناسانی از سوی مدیریت شهری و راه‌آهن مشخص شده است

در ادامه احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل اظهار داشت: دو جلسه توسط مدیریت شهری با مدیران راه‌اهن برگزار شده است و در این جلسات به تصمیمات خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: چون کاربری خاصی برای زمین راه‌آهن در نظر نگرفته شده است کارشناسان برای این زمین قیمت‌گذاری نازلی را انجام دادند که مدیران راه‌آهن معتقدند زمانی که پروژه اجرایی می‌شد فکر می‌کردیم که پس از گذشت مدتی هزینه‌های پروژه باز می‌گردد.

* مسجدجامعی: زمین راه‌آهن برای خدمات شهری و فضای سبز استفاده شود

در ادامه این جلسه احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهمترین مسئله در منطقه ۱۷ موضوع راه‌آهن و تراکم جمعیت است.

وی افزود: فضای راه‌اهن برای خدمات شهری و فضای سبز استفاده شود و با توجه به اینکه در فصل بودجه نیز قرار داریم پیشنهاد می‌شود بودجه خاصی را برای این موضوع اختصاص دهیم.

* طلایی: حمام‌های قدیمی و متروکه منطقه ۱۷ تبدیل به سرانه‌های خدماتی شود

مرتضی طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: حمام‌های قدیمی در منطقه ۱۷ متروکه شده‌اند و مشکلاتی نیز ایجاد کرده لذا می‌توانیم با قیمت‌های مناسب این فضاها را تبدیل به سرانه‌های خدماتی به مردم کنیم.

وی ادامه داد: کارگاه محور خط ۳ مترو حدفاصل خیابان هلال‌احمر و تونل فعالیتش تمام شده است ولی همچنان کارگاه وجود دارد لذا مترو نسبت به برداشتن این کارگاه اقدام کند.

طلایی گفت: در مناطق ۱۷ و ۱۸ ظرفیت‌های پیاده راه سازی وجود دارد و می‌توانیم نسبت به پیاده راه سازی خیابان جلیلی اقدام کنیم که با کمترین هزینه تاثیر بسزایی دارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه ۱۷، ۴ هزار شهید دارد که خانواده این شهدا برای امورات اداری خود باید به مناطق دیگر بروند لذا نیاز است بنیاد شهید دفتری در منطقه ۱۷ ایجاد کند.

طلایی بیان داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در منطقه ۱۷ استقرار پیدا کند.

وی افزود: در بعضی از محلات منطقه ۱۷ معابر از روشنایی کاملی برخوردار نیستند و نسبت به حل این مشکل باید اقدام شود.

طلایی خاطر نشان کرد: در خصوص بافت فرسوده نیز نیازمند به بازنگری هستیم و بعضی از مشکلات ان باید هر چه سریعتر رفع شود.

در پایان محمدزاده شهردار منطقه ۱۷ نیز حل مشکلات این منطقه از جمله موضوع راه آهن نیز تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا