ضعیف ترین معاونت شهرداری از نگاه دبیر
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا دبیر در دویست و چهل و پنجمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هدف از تهیه این گزارش تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژههای سرمایهای و ارائه راهکار رفع مشکلات با پیشنهاد طرحها و لوایح مورد نیاز به شورای اسلامی شهر تهران است.
وی درباره تعداد کل و ماهیت پروژههای تملک دارایی سرمایهای اظهار داشت: جمع کل پروژههای انجام شده در سال جاری ۲۳۸۲ پروژه بود که از این تعداد ۱۵۵۵ پروژهی مستمر، ۸۲۷ پروژهسرمایهای غیرمستمر، ۲۹۴پروژه سرمایهای غیرمستمر جدید و ۴۱۳پروژه سرمایهای غیرمستمر نیمهتمام اجرا شده است.
دبیر همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال ۹۴ پروژههای بازدید شده غیرمستمر توضیح داد: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید ۵۶ درصد بود در حالی که ۷۲ درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم و این نشان می دهد شهرداری ۱۶.۸ درصد عقبتر از برنامه زمان بندی است.
وی با اشاره به تغییر در زمان اتمام ۵۷ درصد پروژه های غیرمستمر شهرداری تهران تشریح کرد: بیش از ۳۸ درصد تأخیر پروژههای غیرمستمر بازدید شده به دلیل مشکلات مالی بود و در حدود ۱۲ درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود ۸ درصد پروژهها با مشکلات طراحی و برنامهریزی، کمتر از ۴ درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به ۷ درصد مشکلات مربوط به اجرا بود.
دبیر تهیه گزارش های نظارتی همانند گزارش نظارتی ۹ ماهه را برای تدوین بودجه ضروری دانست و با اشاره به موارد تغییرات پروژههای غیرمستمر بازدید شده توضیح داد: از تعداد ۸۱۳ پروژه بازدید شده یک سوم پروژهها تغییراتی در اجرا داشته است.
دبیر در خصوص پروژههای متوقف شده گفت: در سال جاری کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران پروژههای زیر ۵۰ درصد از الویت خارج و متوقف کرد.
دبیر همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال ۹۴ پروژههای بازدید شده مستمر توضیح داد: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید نردیک به ۵۸ درصد بود در حالی که ۷۵ درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم به این معنی که شهرداری ۱۷.۴۷ درصد عقبتر از برنامه زمان بندی شده است.
وی گفت: بیش از ۵۳ درصد تأخیر پروژههای مستمر بازدید شده به دلیل مشکلات مالی بود و در حدود ۱.۲ درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود ۳.۰۳ درصد پروژهها با مشکلات طراحی و برنامهریزی، کمتر از ۲۵ درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به ۱۷.۵۳ درصد مشکلات مربوط به اجرا بود.
دبیر ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد پروژههای تملک دارایی سرمایهای شهرداری مستمر و غیرمستمر بیش از ۱۶ درصد به طور میانگین از نظر فیزیکی عقب تر از برنامه است.
یس کمیسیون برنامه و بودجه به نحوهی واگذاری پروژهها در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بیش از۱۴ درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به ۶۰ درصد مناقصه عمومی، نزدیک به ۶ درصد مناقصه محدود و بیش از ۱۵ درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است
رییس کمیسیون برنامه و بودجه به نحوهی واگذاری پروژهها توسط موسسات وابسته اشاره کرد و گفت: بیش از۳۹ درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به ۴۰ درصد مناقصه عمومی، ۱۰ درصد مناقصه محدود و بیش از ۷ درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است. به این معنا نیست که شرکتها و موسسات تخلف کردهاند ولی شورا گلایه دارد که این واگذتریها میتواند ار طریق مناقصلت عمومی واگذار شود.
دبیر میانگین پیشرفت فیزیکی کل پروژههای غیرمستمر در شهرداری را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد و درباره پیشزفت پروژه های در معاونتها اظهار داشت: معاونت امور اجتماعی با کمتر از ۲۰ درصد ازسایر معاونتها ضعفترین عملکرد را داشته و معاونت فنی و عمرانی بیش از ۶۷ درصد، معاونت شهرسازی نزدیک به ۵۲ درصد، معاونت شهری نزدیک به ۴۲ درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک ۳۷ درصد و معاونت توسعه منابع انسانی ۱۰۰ پیشرفت داشتهاند.
دبیر دلایل اصلی در مشکلات عمومی اجرایی را شرح داد و گفت: عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژهها در زمان پیشنهاد پروژه، تأمین اعتبار جهت پروژههایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص است، فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژهها و اختصاص اعتبارات غیرنقدی به پروژههای کوچک از مهمترین مشکلات پروژهها بوده است.
وی در ادامه پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه برای شهرداری تهران را ارائه کرد و گفت: ضروری است قبل از شروع عملیات نسبت به انجام مطالعات توجیهی، تعیین مشخصات، برآورد کل، حجم عملیات، زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزاء پروژه برای درج در موافقتنامهها اقدام شود. همچنین مناطق از ورود به اجرای پروژههای بزرگ، پیچیده و نیازمند توان تخصصی بالا منع شوند و هرگونه افزایش اعتبار پروژهها، حجم عملیات و یا زمانبندی اجرا بیشتر از میزان مندرج در بودجه مصوب و مجوزهای قانونی، باید مستلزم ارائه اصلاحیه به شورای اسلامی شهر تهران باشد.