هزینه برق تونل های شهری وبدهی شهرداری
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیدمحمد هاشمی- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران که میهمان دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران بود اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق تهران چهار هدف کلان از جمله ارتقای رضایتمندی مشتریان و همچنین تأمین نیروی مطمئن را در دستور کار خود قرار داده است.
وی تصریح کرد: پستهای فشار متوسط در تهران ۳۴ درصد کل کشور را دربردارد به طوری که طول شبکههای متوسط فشار زمینی در تهران ۶ هزار کیلومتر و در کشور ۱۸ هزار کیلومتر است.
هاشمی خاطرنشان کرد: حجم تأسیسات در تهران چند برابر سایر استانها است به طوری که طول شبکه فشار ضعیف در تهران ۱۲ هزار کیلومتر است که بر اساس آمار و گزارشات ۲۷ درصد از شبکه فشار ضعیف به تهران تعلق دارد.
وی همچنین در خصوص روشنایی معابر در تهران خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۵۰ هزار چراغ در تهران در این زمینه پیشبینی شده است، ضمن اینکه شرکت توزیع نیروی برق تهران ۳۲۰۰ پرسنل دارد که طبق آمار ۱۹ درصد پرسنل توزیع نیروی برق در کشور مختص تهران است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران تصریح کرد: در سال تقریباً ۲۰۰ هزار مشترک جذب شرکت توزیع نیروی برق میشوند که البته سال گذشته به دلیل رکود ساخت مسکن، این رقم به یک سوم کاهش پیدا کرد و به حدود ۱۰۰ هزار مشترک رسید.
وی به فروش برق در شهر تهران اشاره کرد و گفت: به طور میانگین فروش برق در طول سال ۱۹ هزار مگاوات است که فروش برق در شهر تهران به اندازه ۵ کلانشهر کشور است.
هاشمی ادامه داد: در سال گذشته شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اقدامات لازم در بحث اقتصاد مقاومتی انجام داد به طوری که ۲۵۰ مگاوات برق در سال ۹۴ در پیک صرفهجویی شد که رقم آن ۷۵۰ میلیارد تومان بود.
هاشمی در ادامه با اشاره به پیک مصرف در شهر تهران در بحث برق تصریح کرد: طبق آمار ۴۰ درصد از مصرف برق به مسائل سرمایشی اختصاص دارد که اگر ما بتوانیم با همکاری شورای شهر، پیک مصرف دستگاههایی مثل جاروبرقی و لباسشویی را به ساعات دیگر منتقل کنیم، در واقع در این زمینه میتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در ادامه با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۳۴ اداره در تهران فعال هستند، گفت: بیشترین بدهی مربوط به این ادارات است و در واقع ۲۸ درصد از پیک مصرف نیز اختصاص به ادارات شهر تهران دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از پستهای اتومات میتواند در بحث مصرف برق ما را کمک کند، گفت: در حال حاضر در تهران ۳۰ پست اتومات نصب شده است که ۶۰ درصد کشور را شامل میشود، ضمن اینکه ۳۱ هزار کنترل هوشمند در تهران نصب کردهایم که چنانچه این طرح در تمامی ادارات انجام گیرد، میتواند به کاهش پیک برق کمک کند.
وی به کاهش تلفات در بحث مصرف برق اشاره کرد و گفت: سال گذشته طبق برنامهریزی، ما میبایستی به حدود ۷.۸ درصد در این بخش میرسیدیم که با اقدامات انجام شده تا پایان سال ۹۴ به ۶.۲ درصد دست پیدا کردهایم.
هاشمی در ادامه با اشاره به خاموشیهای برق در شهر تهران گفت: در سال گذشته ۱۸۰ هزار مورد خاموشی در شهر صورت گرفت که از این تعداد ۱۵۰ هزار مورد بیبرنامه بود و اکثر آنها در زمانی رخ داد که مصرف برق در اوج آن قرار داشت.
وی همچنین به بدهی ۱۲ میلیارد تومانی شهرداری تهران به اداره برق تهران اشاره کرد و گفت: این بدهی بابت تونلهای شهری است و امیدواریم شورای شهر تکلیف ما را در این زمینه مشخص کند.
هاشمی تصریح کرد: مسئولان شهرداری اذعان میکنند که نبایستی پولی را بابت برق تونلهای شهری پرداخت کنند و این در حالی است که رقم ۱۲ میلیارد تومانی بابت فعالیت جتفنها در تونلهای شهری است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در ادامه از برخی از نهادهای اجرایی از جمله شهرداری تهران و سازمان آب و فاضلاب خواست در کارهای اجرایی صدمهای را به شبکه برقرسانی در محلات و معابر وارد نکند.
هاشمی گفت: در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ مورد شبکههای برق توسط ارگانهای اجرایی آسیب وارد شد که از این تعداد ۷۰ مورد به شهرداری مربوط بوده است.
وی با اشاره به فرسودگی شبکه برق در شهر تهران گفت: برای نوسازی این شبکه نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که منابعی که امسال برای این کار درنظر گرفته شده است ۵ میلیارد تومان است.
هاشمی با اشاره به هزینه دریافت کنتور از شهروندان تصریح کرد: ما برای یک کنتور ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هزینه میکنیم، ولی یک میلیون تومان از شهروندان پول دریافت میکنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در ادامه با اشاره به برخی از چالشها و محدودیتهای شبکه برق در تهران گفت: آسیبدیدگی مستمر تأسیسات برق شبکههای توزیع، عدم ایجاد زیرساختهای مناسب توسعه شبکه برق ناشی از رشد نامتوازن شهری بر اثر فروش تراکم از مهمترین چالشهای ما میباشد، ضمن اینکه ما از شهرداری درخواست میکنیم هزینهای را بابت طرح ترافیک خودروهای شبکه برق دریافت نکند به طوری که سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش از سوی اداره برق تهران پرداخت شده است.