جذب یش از ۱۴ هزار معلم جدید
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد دیمهور عصر امروز در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود برخی کمبودها در مقطع ابتدایی اظهار کرد: در سال تحصیلی آینده حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نیرو از جمع فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی وارد مقطع ابتدایی میشوند.
وی افزود: ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر از این بین دانشجویانی هستند که بعد از چهار سال تحصیل از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شدند و حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر از جمع استخدامیهای ۵ هزار نفری هستند که از رشته تربیتبدنی و آموزش ابتدایی وارد کلاسها میشوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برخی از کمبودها در آموزش و پرورش را میتوان پاسخ داد،افزود: در هر حال حاضر کمبود در سیستم آموزشی وجود دارد که باید در این زمینه به بحث نیروی انسانی، چینش مناسب و ایجاد توازن در مدارس و کلاسهای درس توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت حدود ۱۶ هزار مربی پیشدبستانی که سال گذشته به صورت حقالتدریس جذب شدند برای امسال استمرار پیدا میکند، بیان کرد: با این وجود میتوان به بخشی از کمبودها پاسخ داد و بخشی دیگری از کمبودها نیز در قالب نوبت دوم در اختیار همکاران شاغل در مدارس کشور قرار میگیرد.
دیمهور با تأکید بر اینکه یکی از بخشهای مهم تأمین نیروی انسانی، دانشگاه فرهنگیان است، یادآور شد: بسیاری از دانشآموزان از طریق کنکور سراسری وارد این دانشگاه میشوند و در آنجا آموزشهای لازم داده میشود.
وی با اشاره به گذراندن ۱۵۳ واحد درسی توسط دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوره تحصیلی متناسب با نیاز آموزش و پرورش و گذراندن کارورزی میتوانند وارد مدارس شوند، همچنین در این بین واجد شرایطترین افراد که میتوانند وارد آموزش و پرورش شوند دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی یک مدل براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، نیرو جذب میشود، ادامه داد: در استخدامیها به دلیل فوریت همانند استخدامی ۵ هزار نفری سال گذشته اطلاعیه صادر شده و افراد با پذیرش و آموزش در دورهها وارد بدنه آموزش و پرورش میشوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها مسیر جذب نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است.
دیمهور با اشاره به وجود نظام ارزشیابی کیفی بیان کرد: نظام ارزشیابی کمی بر اساس نمره بوده و در نوبتهای مشخص آزمون برگزار شده و نمرههایی داده میشد که هماکنون این وضعیت در دوره ابتدایی جمعآوری شد.
وی با اعلام اینکه هماکنون ارزشیابی موجود در دوره ابتدایی همان ارزشیابی کیفی است، گفت: این ارزشیابی کیفی توصیفی بوده و به صورت مستمر معلم در طول سال تحصیلی طی مقاطع مختلف در کنار کلاس درس با شیوههای مختلف نتیجه دانشآموزان را ارزیابی میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ارزشیابی توصیفی برای وضعیت دانشآموز در قالب فرمهای گزارشهایی ارائه میشود، بیان کرد: سعی داریم تا با کمک خانواده و تعامل با دانشآموز عملکرد محصلان بهبود یابد.
وی با اعلام ارزشیابی توصیفی و ارتقای کیفی یادگیری، اضافه کرد: این ارزشیابی جزء بهترین مدلهای ارزشیابی نظامهای پیشرو آموزش دنیا بوده و ممکن است برخی از همکاران گلایههایی برای بالا بودن تراکم کلاسهای درسی داشته باشند.
دیمهور گفت: امیدواریم با حوصله و تحمل همکاران و بهبود شرایط از طریق مشارکت خیران مدرسهساز و ایجاد فضای آموزشی، تراکم کلاسها کاهش یابد.